5.30.2018

Jannelle.


Olit mies, joka jätti aina askeleensa taakseen, etkä koskaan katsonut yli olan. Mikä mennyt oli, sai jäädä - katseesi hamusi jo seuraavaa seikkailua. Olit syntynyt kulkemaan. Repullinen vaatteita riitti, etkä aikaillut koskaan. Jokin sinussa veti eteenpäin. Sinun rauhasi on minun rauhani ja siksi nukun yöni levollisesti kun nyt tiedän, ettei sinun ole kiire, eikä hoppu enää minnekään. 

Kun näin sinut siinä viimeisellä sijallasi niin levollisena, mietin vain, että kuinka niin rauhaton sielu voikaan näyttää niin rauhalliselta lopultakin. Silloin ymmärsin: Sinun tiesi oli täysi. Pääsit viimein perille. Toivon kuitenkin, ettet mennyt kovin kauas, sillä tarvitsen opastustasi ja viisauttasi yhä omalla matkallani - ja kun kerran tulen perässä, niin olethan vastassa siellä.

Vaikka olet nyt poissa, tunnen sinut lähelläni koko ajan. Elät muistoissani niin vahvasti, että kuulen korvissani sinut yhä silloin tällöin. Mietin, kuinka olisit kommentoinut jotakin, tai miten olisit toivonut minun toimivan milloinkin. Viimeinen lauseesi minulle onkin ohjenuorani tästä eteenpäin: "älä hölmöile".
Lupaan, että saat vielä olla minusta ylpeä, jahka tapaamme jälleen. Lupaan, että kunnioitan muistoasi jatkamalla yhdessä aloittamaamme polkua niin, että voimme sitten yhdessä tuolla puolen jutella kaikesta mitä sen varrella näin ja koin.

En tule koskaan unohtamaan tapaasi katsoa maailmaa. Se oli ainutlaatuinen. Osasit nähdä tämän todellisuutemme ohi ja napata ihmeet arjen harmaan tavallisuuden keskeltä. Olit paitsi käsittämättömän älykäs, niin myös päättäväinen, luotettava, huolehtivainen, aidosti hauska ja tietty yhä uusia yllätyksiä pursuileva kumppani - sekä tietysti paras ystäväni. Kasvatimme toinen toisiamme. Olit aina siinä, kun sinua tarvitsin, etkä epäröinyt tuoda naurua epätoivon keskelle. Sinulle elämä ei ollut niin vakavaa, vaan yksi seikkailuntäyteinen etappi monista. Sinä teit minusta vahvemman, viisaamman, päättäväisemmän, toivorikkaamman ja ennen kaikkea avoimemman sekä avarakatseisemman ihmisen. Siitä - kuten en monista muistakaan asioista - pysty kiitollisuuttani edes ilmaisemaan. 

Ilman sinua en olisi se, joka olen tänään. Tahdon kiittää sinua näistä kaikista vuosista, jotka valitsit viettää juuri minun kanssani - se oli etuoikeus. Siis kiitos vielä kerran ja.. Niin. Nyt minun on kai toivotettava jälkeesi ilmoille kohoava viimeinen hyvästi. Rakastan sinua iankaikkisesti - sillä ei mitään, eikä ketään sunlaistas ennen sua, eikä sun jälkeen.

Nyt sä saat sen. Saat luvan mennä. Hyvää matkaa, mupu, me nähdään vielä. 

Loppuun Jannelle kirjoittamani ja muistotilaisuudessaan lukemani runo. 

"Oli kätes yhä lämpöinen silloin
Kun luoksesi lopulta saavuin,
Mua voimin kai ootit sä viimeisin
Ja sua hetken vain syleilin


Vaan ei mikään, ei mikään murtais mua niin
Kun siinä itkin, pyysin, rukoilinkin,
Etkä sittenkään sä koskaan enää
Puristanut takaisin

Niinpä huomista ei ollut,
Vaan se tuli kuitenkin
Mä yksin aamuun heräsin
Oli paikkas nyt tyhjä ja ymmärsin;
Äkkiä kuolemaakin enemmän
mä elämistä pelkäisin

Olkoon siis niin, mä kuiskasin
Ja vuokses tuuleen lupasin:
Tulevat tunnit, päivät, vuodetkin -
Sun muistos ois kaikki mille eläisin."


5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

❤️ kauheesti rakkautta sulle

Semitex kirjoitti...

Kiitän. 💝

Anonyymi kirjoitti...

Tosi kaunis runo. Toivottavasti vaikkapa juuri kirjoittaminen voi toimia lohtunasi. Oon seurannut sua pitkään kaukaa, en osaa sanoa muuta kuinka pahoillani oon tapahtuneesta. Kovasti voimia.

Anonyymi kirjoitti...

Olen varma että pärjäät. Olet vielä niin nuori mutta silti viisas, uskon että kaiken kaipuun keskellä ja tuntiessasi surua joka raastaa viimeisetkin voimat olet silti onnellinen ja kiitollinen siitä, että sait tuntea tämän miehen ja olla osa hänen elämäänsä. Älä anna surun pakottaa sinua unohtamaan kaikkea hyvää mitä teillä oli. Pidä huolta itsestäsi ja elä niin että mielesi pysyy valoisana, aivan varmasti Janne halusi sinulle vain parasta elämääsi, älä tyydy melko hyvään vaan elä täysillä ja tee valintoja joista saat hyviä muistoja.

Semitex kirjoitti...

Todella kauniisti kirjoitettu. Haluan ehdottomasti, että sitten joskus kun ehkä näemme tuolla puolen, hän saa olla ylpeä matkastani täällä. Olenkin pyrkinyt kohti parempaa ja positiivisempaa elämää. Olen myös itse asiassa kuullut monilta, että vaikutan nykyään paremminvoivalta, valoisammalta ja terveemmältä. Siltä tuntuu kyllä itsestänikin.

Lukijat